מה חדש בתערוכות העיצוב בפריז? מתוך מגזין דירה נאה

סנדרה גלר - המגזין החדש של דירה נאה 2 Comment on מה חדש בתערוכות העיצוב בפריז? מתוך מגזין דירה נאה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בחודש ספטמבר האחרון נערכו בפריז שני אירועים חשובים בתחום העיצוב.

זכיתי כבר להיות בלא מעט אירועים בתחום, אך מה שהתרחש כאן היה מעבר לכל דמיון.

האירוע הראשון – המוכר ודאי לחובבי העיצוב שביניכם הוא תערוכת Maison &Objet שנערכה בפעם ה־18. ואילו השני, חדשני יותר, שנערך בפעם השניה, הוא שבוע העיצוב.

מסתבר ששילובם של השניים אינו מקרי. שבוע העיצוב, כך אומרים המארגנים, הינו ההמשך הטבעי של התערוכה הישנה והמוכרת. להבדיל מהתערוכה הקלאסית, הוא משתמש בעיר עצמה כסצנה עיצובית.

שני אירועים חשובים אלו מציעים לחובבי העיצוב את כל מה שרק חלמו עליו, החל מריהוט, חיפויים, אביזרים לבית וכלה במסעדות מעוצבות, חנויות ועוד.

נתחיל מהתערוכה הקלאסית, המוכרת ומשם נעבור לשבוע העיצוב.

 

תערוכת Maison & Objet

 

נחשבת לאחת מהתערוכות הגדולות שעיני כל נשואות אליה. היא קובעת את הטרנדים לעונה הקרובה בעולם העיצוב. הפעם היו אלו הטרנדים לתקופת סתיו־חורף 2012/2013. התערוכה מיועדת לקהל מקצועי בלבד, הכולל קניינים, אנשים מהסצנה העיצובית ועיתונאים.

כשבעים אלף מבקרים הגיעו מרחבי העולם, ברובם מאירופה, כדי לצפות במה שהיה לתערוכה להציע. מדובר בירידה של קרוב ל־5% יחסית לשנה שעברה. מנהלי התערוכה עדיין מרוצים וטוענים שיחסית למשבר הכלכלי המספרים לא אכזבו. "התערוכה ממשיכה לשמור על מקומה כאחת החשובות בתחום".

בכל שנה נקבע נושא לתערוכה, השנה הקונספט הנבחר היה נחיצות. כל מה שחיוני, הכרחי.

 

"אנו חייבים להרגיע את העניינים, עלינו לחזור למקורות. יש להתרחק מכל הדברים המלאכותיים והלא נחוצים", כך הכריזו מארגני התערוכה.

 

התערוכה המרכזית

 

השנה אצרו את התערוכה המרכזית שלושה חזאי טרנדים: אליזבת לה ריש, פרנסואה ברנאר ווינסנט גרגואר. כל אחד מהם הציג מגמה אחרת כשהוא עושה שימוש בפריטים של מיטב המעצבים, רובם כאלה שנאספו מרחבי התערוכה.

 

1. מינימום

 

אליזבת לה ריש הציגה את המינימום. לפי גישה זו "פחות זה יותר". זהו הביטוי של ימינו לאנטי בלינג־בלינג. בתקופה בה המשבר הכלכלי מהדהד ברקע מגמה זו משתלבת היטב. לפי מגמה זו עלינו לבחור בטוב ביותר, תוך כדי העדפת המינימליסטי. העושר המודרני בא לידי ביטוי דווקא בעיצוב שאינו מנקר עיניים וסולד מעודף פרטים. הקווים נקיים ופשוטים, החומרים טבעיים, שקופים וקלילים. התוצאה המתקבלת היא היופי בכל הדרו ופשטותו. במגמה זו בלטו רהיטי הזכוכית והמתכת שעיצב המעצב הישראלי רון גלעד עבור חברת מולטני. הרהיטים בעלי קווים נקיים ואיכותיים.

 

מינימליזם- רון גלעד עבור מולטני

 

בית הזכוכית- שבוע העיצוב

 

ניתן לראות גם כסא של ננדו. הכסא חום וקצוות הרגליים נצבעו לבן, בצורה כזו נדמה שהכסא הולך ונעלם. נדמה שבעצם הוא מרחף באויר, ולא תופס מקום. בצורה זו הוא משתלב היטב עם מגמת המינימליזם.

 

כסא נעלם- ננדו

 

2. אלמנטים

 

פרנסואה ברנאר חשף את מגמתו – האלמנטים. לטענתו המעצבים מקבלים השראה מן האלמנטים שמקיפים אותנו – החל בצורות גיאומטריות, מולקולאריות ואבסטרקטיות שמזכירים לנו את היסודות הנצחיים ובהם אש, מים ואדמה.

היצירה שואבת את מקורות השראתה מהמטאורולוגיה וממזג האויר במטרה להמציא ביטויים חדשים ברוח התקופה. הם נעים על הגבול שבין קלילות וכובד, נוכחות ושקיפות. הפריטים נצחיים ומעוררים בנו תחושות ורגשות. דור חדש זה של פריטים מזמין אותנו לחלום.

 

3. כן לעתיד!

 

ווינסנט גרגואר מציג את מגמת העתיד שדוגלת במחר. הטכנולוגיה חוצה את כל הגבולות. החדשנות פועלת בכל תחומי העשיה. ניתן למצוא חומרים וטכנולוגיות חדשניות. המחר כבר כאן. מגמה זו מתנגדת לפריטים שמעוררים בנו "דז'ה וו" ומכוונת ליצירות חדשות ומעניינות.

בין הפריטים המסקרנים שהוצגו היו גם "צ'יוטולו". מספר שרפרפים דמויי חלוקי נחל גדולים עשויי פיברגלס שנוצרו ע"י חברת "איל לבורטריו ד'ל אילפרפטו". צורתם הושפעה מהרים הנשטפים על־ידי מי הנהר. פריט זה הוא בו בעת גם עתיק וגם עתידני, ובזה ייחודו.

 

חלוקי נחל עתידניים- איל לבורטריו דל אימפרפטו

 

 

אז מה חדש?

 

התערוכה כאמור מכתיבה את הטרנדים בתחום העיצוב לעונה הקרובה. כתערוכה בינלאומית חשובה, היא משקפת גם את ההשפעות הסביבתיות על תחום זה.

התנאים הכלכליים, התחממות כדור הארץ, החסכון באנרגיה, מתורגמים לשימוש בחומרים ממוחזרים, במנורות חסכוניות. יכולנו לראות בתערוכה גם שימוש בחומרים טבעיים שמשתלב היטב עם מגמה המינימליסטית ועם הקו הכללי של התערוכה "נחיצות".

בין החומרים הבולטים: עץ, נייר, אבן, מתכת, בטון. החומרים הוצגו בצורה פשוטה תוך כדי בדיקה מחודשת של הידוע לנו אודות אופיים של החומרים השונים.

כך לדוגמה – העץ. השימוש בעץ נעשה בצורות שונות ומיוחדות. יכולנו לראות השימוש בלביד (סנדוויץ') בצורה של רשתות, ליצירת משטחים מעוגלים ובעלי צורות מעניינות, ומנגד הוא נשזר לתוך בדים והציג כריות בטקסטורות של עץ, ובנוסף בלט גם בצורתו הטבעית, הלא מעובדת.

גם הנייר בא לידי ביטוי בצורות לא שגרתיות. נוכחנו לראות שדווקא הנייר מחליף חומרים חזקים כמו העץ והזכוכית. כך למשל בסיסו של שולחן נוצר על ידי מיחזור עיתונים ישנים. גם מנורות ובקבוקים מנייר הוצגו שם.

בנוסף לאלו גם האבן הטבעית של פעם חזרה לאפנה. היא מסמלת את החזרה למקורות הטבעיים. ניתן לראות צורות דמויות חלוקי־נחל, יהלומים ועוד השפעות גאולוגיות שונות. נוכחנו גם לראות שימוש בשיש, באוניקס. היצרנים טוענים שהם פשוט מביאים את החומרים מהטבע, מההר, ומבריקים אותם. כך שהמראה הוא עדיין טבעי, אך מרשים ביותר. הרבה גוונים, הרבה חומרים, אך בצורתם המקורית. אם נוסיף לאבן האוניקס גוף תאורה מאחוריה האבן וגווניה יבואו לביטוי בכל הדרן.

 

השימוש בשיש- אס די איי עיצוב

 

האבן והעץ זוכים לשמש גם כחיפויי קיר. בתערוכה הוצגו ספריות חומרים עצומות שהראו לכולנו שקיר יכול להתהדר לא רק בתמונה או בטפט כי אם באינספור חיפויים מחומרים שונים ומיוחדים. בין החיפויים ראינו גם חומרים כמו נחושת, פרווה וכיו"ב.

 

חיפויי קיר- דיקיי הום

 

חומר נוסף שהופיע בווריאציות שונות היה דווקא החבל. החבל כמייצג חומר פשוט ובר השגה, הופיע בשלל צורות. בין אם בעיטור למראה, כחוט ממנו משתלשלות מנורות, כמסעד לכסא או דווקא כמתלה לבגדים.

 

טרנד החבלים

 

הריהוט – אף הוא במגמת החזרה לטבע. הרבה עץ, חמימות. הרהיטים הקרים והמודרניים כמעט לא נצפו שם. ללא ספק עונת החורף המתקרבת משפיעה אף היא על העיצוב. ביתנים רבים עוצבו באוירה חורפית עם אח ותאורה קודרת כדי לחדד את האוירה החורפית אך חמימה שניסו להשיג.

 

סצנות פנים-חומרים חמימים

 

ספות גדולות של פעם – גם בסגנון קפיטונאז' עם שולחנות קפה עגולים עיטרו ביתנים שונים. שמיכות פרוותיות ושטיחים הוסיפו אף הם לאוירה.

 

מבחינת ההדפסים והצורות – היינו נוכחים לשתי קיצוניות: מצד אחד ההדפסים הגיאומטריים־הזוויות, כריות עם ריבועים, משולשים, כלומר הדפסים שנוצרו במכונה; ומנגד חזרה לטבע, למלאכת היד, לצורות אמורפיות.

החזרה למלאכת היד ניכרה גם באביזרים ובריהוט. פופים סרוגים, ארוגים ועוד.

באותו הקשר של מלאכת היד ראינו שוב את טרנד ה"טבילה" – "דיפינג". טרנד זה משמעותו לקיחת פריט וטבילתו באופן חלקי בצבע אחר. באופן כזה אנו מקבלים כסא אדום עם רגליים כחולות, או צלחת בשני צבעים ועוד. הטרנד הזה נקשר לעבודות יד כיון שברוב המקרים הוא אכן עבודת יד ורואים שהצביעה אינה מדויקת, וזהו חלק מהטוויסט העיצובי.

 

טרנד הדיפינג-

 

אחד מהצבעים הבולטים, ולא בכדי, היה הירוק. הירוק כמובן נקשר עם שמירה על איכות הסביבה, חזרה לטבע והכנסת הטבע לתוך הבית. הירוק על גווניו נוכח שם. מירוק תפוח עד לפטרול. לעיתים הוא הופיע בגוונים שונים ולעיתים בשילוב של גווני חרדל או כחול נייבי לקבלת קונטרסט.

צבעים נוספים שראינו הרבה היו הסגול לגווניו – עד לבורדו, שהשרו אוירה חורפית.

ובואו נסיים דווקא במשהו קצת שונה. חיות. חיות רבות שונות הופיעו באינספור צורות על מוצרים שונים. שולחנות קפה שחורים עם צורות של חיות, מעמדים לספרים, פסלי מתכת, תאורה, ועוד.

 

טרנד החיות- ביוגוסט דקו

 

 

8 תצוגות שונות

 

מלבד התערוכה המרכזית היו גם 8 תצוגות שונות. ביניהן יכולנו לראות את ביתן האתני שיק, טקסטיל, עיצוב חוץ, אביזרים, סצנות פנים.

הסגנון האתני שיק בא בתור מחווה לעיצוב של שנות ה־50' עד ה־70'. חלק מהעיצובים נהפכו לאייקונים. הפריטים הללו מתאימים גם לתקופתנו ומראים שישנם עיצובים שחוצים את גבולות הזמן. הסגנון הזה דווקא התחבר לחזרה לטבע והשתלב היטב.

בגזרת עיצוב החוץ – זו השנה החמישית שתערוכה זו מציגה כאן. מגמת העיצוב המוקפד של החוץ ממשיכה ביתר שאת. העיצוב מקבל יחס כאילו היה ריהוט פנים. אפילו העציצים מקבלים יחס וזוכים לרהיט משלהם המשתלב עם מערכות הישיבה. גם מעצבים שטרם פלשו לזירת החוץ החלו לעשות זאת. המוצרים החדשים מאופיינים בטכניקות וחמרים חדשניים. בין הדברים המעניינים יכולנו לראות טכנולוגיה המשולבת ברהיט עצמו. כמו לדוגמה מערכת ישיבה נוחה לחוץ המשלבת מערכת סאונד מובנת של המעצב וונדום פאז. בתחום זה יכלנו לראות צבעוניות עזה, ורודים, טורקיזים, ירוקים ועוד. בין המעצבים המוכרים שהציגו: רודולפו דורדוני, אריק לוי, ז'אן נובל, קרים ראשיד. ובין החברות המצליחות: אגו פריז, אמו, נורמן קופנהגן ועוד.

וקבלו את השחקן החדש בגזרה: האביזרים. ביתן עצום זה נוסף השנה כמענה לדרישות המבקרים שרצו לקבל מענה טוטאלי לכל הקשור בתחום העיצוב. הוא השתרע על 4000 מ"ר אשר בהם הציגו 1000! מציגים שהציגו אביזרים וגאדג'טים בתחומים הבאים: אביזרים לבית, אופנה, ילדים, אביזרי ספא.

המבחר כאמור היה עצום והכיל כל מה שרק תוכלו לחשוב עליו, ואף יותר. פופים משעשעים לחדרי ילדים הנראים כהמבורגרים, אינספור שעונים בצורות ובדגמים שונים ומשונים ועוד ועוד.

בדוכן זה הציגו בו חברות מוכרות וטובות לצד חברות פחות מוכרות. בין החברות המוכרות: ווף ברצלונה, איל ני אה פה לה פאו או לק, פרוי ודינד ועוד.

 

ונסיים במרשים מכולם.

 

תערוכת סצנות פנים היתה ללא ספק התערוכה המרשימה והמיוחדת שבין התערוכות. תערוכה זו באה כמחווה למעצב השנה, הוברט לה גאל. לה גאל הינו מעצב צרפתי, אמן ופסל המייצר רהיטים פונקציונאליים בעלי אמירות ייחודיות בכל הנוגע לצורה, צבע ועוד. הוא אף ידוע כמעצב המושפע מעולם הצומח. משום כך בכניסה לתערוכה הוצגו רהיטים מיוחדים בצורת אותיות שיצרו את שמו.

 

הובארט לה גאל

 

הרהיטים כללו בדים שונים ועשירים ובאו בסתירה מוחלטת עם סימן התערוכה כולה, נחיצות.

ניתן מכך לראות גם את הסתירה שעדיין קיימת בימינו – בין הסגנון המינימליסטי, הקר לזה העשיר בבדים, טקסטורות ופרטים.

 

שבוע העיצוב בפריז

 

זו השנה השניה שאירוע מסוג זה מתרחש בפריז. אף הוא, מבית היוצר של מארגני התערוכה שלעיל. מן השנה הראשונה שהושק זכה האירוע לאהדה גדולה מצד כולם. כשבעים אלף איש המבקרים שפקדו את התערוכה נשארו כדי לצפות בשבוע זה. העיצוב יצא מן האולמות והגיע לכל רחבי העיר, לחדרי תצוגה, חנויות קונספט, גלריות, סטודיו, מלונות מסעדות ועוד.

שבוע העיצוב התפרש על לא פחות מ־150 יעדים ברחבי העיר בהם הציגו 250 מציגים שונים. בכדי לאפשר לקהל הרחב לבחור מבין המציגים הרבים, התערוכה חולקה למסלולים לפי תחומי ענין.

 

שבוע העיצוב ברחבי העיר

 

אמנות ועיצוב

 

מסלול זה איפשר הצצה מיוחדת לכל הקשור לבית ולפרטיו. המעצבים השונים נותנים את פרשנותם לפריטים ולמקומם בחברה. ניתן היה למצוא פריטים שעוררו שאלות הנוגעות לצורת חיינו, פריטים בגימורים נדירים, ויצירות שהפכו לאבני דרך בעיצוב. בין המשתתפים הרבים המסלול זה: המוזיאון לאמנות מודרנית בפריז, גלריה סלוט ועוד.

 

עיצוב ואדריכלות

 

מסלול זה היווה דיאלוג בין שני תחומים דומים, שלעיתים הצטלבו ואף התערבבו ביניהם. זהו דיאלוג בין המעטפת והתוכן. הוא נגע בכל הקשור למבנה ועד לאחרון אביזריו. בין המשתתפים: ז'אן נובל, בית הזכוכית, הסטודיו של פייר בונפי ועוד.

 

אייקוני

 

כל האייקונים הגדולים החלו דרכם מרעיון כלשהו. מסלול זה מאגד בתוכו את המעצבים שכבר בתחילת דרכם נצפו כחדשנים ונועזים. אף בטרם שזכו להכרה. כל אלו מהווים את הבסיס של העיצוב הצרפתי. חברות אלו, על אף ההכרה שהם כבר זוכות לה, ממשיכות לנסות ליצור את יצירות המופת של המחר. עיצוב זה אינו תלוי בזמן ומוכיח שעיצוב טוב אינו תלוי־תקופה. הקלאסיקות של המחר מוצגות כבר היום. בין המשתתפים: בקראט, קפליני, רוש בבואה, קליגריס.

 

עיצוב חדשני

 

המעצבים מהווים היום חלק אינטגרלי בכל החברות הגדולות. הם נוטלים חלק במציאת פתרונות למגורי המחר. על העיצוב לעמוד בהתפתחויות הסוציו־תרבותיות.

 

אוכל ועיצוב

 

העיצוב בתחום הגסטרונומיה היה ונשאר כסמל לאיכות חיים. כחלק בלתי נפרד מכך ניתן לראות גם את העיצוב המתייחס לאוכל, עיצוב מטבחים, כלי הגשה, סרויסים ועוד. בין המשתתפים המוכרים: מטבחי אגרסמן, חברת העיצוב הידועה אלסי, גלידריית האגן דאז ועוד.

 

הדור הבא של המעצבים

 

מסלול נוסף ומרתק שנטל חלק בשבוע העיצוב היה זה המוקדש לדור הבא של המעצבים. ללא ספק היה זהו אחד מהדובדבנים שבקצפת.

בתערוכה זו הציגו כמאה מעצבים צעירים שעדיין לא זכו להכרה. תערוכה זו היוותה עבורם מקפצה לעבר עולם העיצוב.

תערוכה זו היתה מרשימה ביותר כיון שהפריטים בה הוצגו על ידי המעצבים בעצמם. המעצבים חדורי המוטיבציה הציגו בפני המבקרים את הפילוסופיות ותפיסות חיים שעמדו לנגד עיניהם כאשר עיצבו את המוצרים.

כך לדוגמה אוורארד ודווינסט הראו באמצעות המוצר שעיצבו את היטשטשות הגבולות שבין המשרד ופינת העבודה הביתית. משום כך הם יצרו ספסל עם פונקציות שונות שניתן להוסיף ולהוריד בהתאם לצורך. כמו מקום למחשב, לעציץ, לטלפון ועוד. כך שמספסל שנועד לישיבה בלבד הוא נהפך למקום עבודה נעים.

מעצב נוסף בשם דהאה רצה להראות את המוצרים השונים שנוצרים על ידי שימוש באותם מודולים ושינויים קלים בלבד. לדבריו היצירות שלו הן כמו גרגרי חול. כולם נראים אותו דבר, אך יחדיו יכולים להראות כיצירות שונות ומופלאות. משום כך הוא לקח קוביות עץ שצבע בחלקן בוורוד ויצר מוצרים שונים על ידי קומבינציות שונות.

 

עיצובים בעץ- דהאה

 

גם ארונות ושידות מעניינים היו שם. במקום להוסיף עליהם קופסאות קטנות לדברים החיוניים לנו, אגנס ואגנס יצרו אותן כחלק בלתי נפרד מהעיצוב. או בעצם, הם אלו שיצרו את העיצוב המיוחד. כל קופסא הוכנסה למקום שונה וזכתה לצבע וצורה משלה.

 

שולחן מאובזר- אגנס ואגנס

 

היו גם מעצבים בעלי רעיונות נועזים יותר. כגון "פלואן" שהשתמש בחלקי מטוסים של חברת "איירבאס" שכבר לא בשימוש ויצר מהם ספות. בשל המבנה המעניין לספה נוצר מבנה אדריכלי משלו. מעצב נוסף מאותו סטודיו יצר גם תאורה מאותם חלקי מטוסים.

 

ספה עם חלקי מטוס- פלואן

 

מוצר מעניין נוסף של מעצבת יפנית בעלת חברת "יואן יואן" היה מבנה מעץ שיכול לשמש בדרכים שונות. ניתן לשבת עליו לבד, בזוג, לעמוד עליו, להתנדנד.

 

רהיט של יואן יואן

 

קראו עוד על עיצוב במגזין החדש של דירה נאה, עכשיו בחנויות!

www.diranaa.com

ofra



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    כתבה מדהימה ומרתקת, רוב תודות.כחובבת הז'אנר צרם לי ההיתייחסות לשהות במקומות אלו כזכות.. וד"ל

  2. 1

    מוצרים יפים ומיוחדים . היכן אפשר לראות ולרכוש . אודה אם תחזרו למייל שלי.מודה מאד וחג שמח .

    שרה כהן , כפר סבא